U bent hier : MijnFinanciën.be » Nieuws » Leasing of renting van een wagen? Wat is het? Voor wie is het?

Leasing of renting van een wagen? Wat is het? Voor wie is het?

Leasing of renting van een wagen

Wil je een wagen kopen en zoek je een interessantere manier om de aankoop te financieren dan een traditionele autolening? Heb je al horen praten over operationele of financiële leasing of renting, en wil je begrijpen wat dat precies is? We leggen de verschillende mogelijkheden uit, zodat je beter kan bepalen wat voor jou de beste formule is.

Wat is "leasing"?

Traditionele leasing, of “financiële huur”, is voorbehouden voor professioneel gebruik. De leasingmaatschappij biedt aan de ontlener de huur van een goed naar keuze aan, met een eenzijdige belofte tot verkoop (aankoopoptie) die kan leiden tot eigendomsoverdracht.

Leasing of renting? Wat is het verschil?

Als de restwaarde van het goed aan het einde van het contract lager is dan 15 % van de beginwaarde spreken we over leasing en wordt het goed vermeld op de balans. Als de restwaarde hoger is dan 15 % spreken we over renting en staat het goed niet op de balans. De huurkosten worden meteen in de resultatenrekening opgenomen als kosten.

Financiële leasing of operationele leasing?

Vanaf het moment dat het huurcontract andere elementen bevat dan het puur financieren van de wagen spreken we over “operationele” leasing of renting. Deze formule biedt verschillende opties die maximaal comfort kunnen bieden. Dit is een niet-exhaustieve lijst van de opties die de huurformule “operationeel” maken:

  • de BA of bonus-malus van de bestuurder,
  • een rechtsbijstandsverzekering,
  • een bestuurdersverzekering,
  • onderhoud en reparaties aan de wagen,
  • een vervangwagen – met of zonder voorwaarden,
  • banden,
  • een tankkaart,
  • wegentaks,
  • belasting op inverkeerstelling,
  • ontvangst bij de dealer…

In de praktijk blijkt dat hoe groter het wagenpark is van een onderneming, hoe vaker gebruikt wordt gemaakt van operationele formules die alle diensten aanbieden. Dat laat de onderneming toe om zich te focussen op zijn core business voor een vaste maandelijkse kost. Zo blijft het comfort onder controle.

Op deze elementen moet je letten om je keuze te maken

Het is belangrijk om te weten dat de verschillende leasingmaatschappijen moeilijk te vergelijken zijn omdat de formules die ze voorstellen nooit helemaal identiek zijn …

  • Het dienstenpakket voor de “operationele” of “full service”-formules varieert.
  • Vaak komt de einddatum van het contract overeen met een gemiddelde duurtijd van 4 jaar en een gemiddelde kilometerstand van 140.000 km, zelfs al zijn er lichte afwijkingen mogelijk. Als je afwijkt van die referentie (vervroegd vertrek van een medewerker, een vertegenwoordiger die 80.000 km per jaar rijdt in plaats van de veronderstelde 45.000 km, …) kan het bedrag van de bijpremie enorm verschillen van de ene leasingmaatschappij tot de andere en de initiële financieringskost aanzienlijk verzwaren.
  • De restwaarde op einddatum van het contract zal afhangen van de staat waarin het voertuig zich dan bevindt. De tolerantiedrempel kan bij de ene maatschappij veel lager liggen dan bij de andere … Opgepast dus voor slordige huurders!
  • De franchise die je moet betalen bij een schadegeval met het voertuig (als de bestuurder in fout is), kan aanzienlijk verschillen tussen de verschillende leasingmaatschappij, tot het zesvoudige … Je moet dus goed het profiel van de bestuurders identificeren.
  • De aard van de leasingmaatschappij. In het algemeen zijn de filialen van financiële instellingen minder competitief dan die van de concessiehouders. Hoewel die laatste dan weer vaak een competitieve financiering aanbieden ten koste van interessantere aankoopvoorwaarden.
  • Het ten laste nemen van alle bijkomende kosten (voorschot, btw, …)
Ik deel :