MijnFinanciën.be » Kredietkaarten » Veiligheid van kredietkaarten

Vragen over de veiligheid van kredietkaarten?
We hebben het voor u gescreend!

Kredietkaartfraude komt steeds vaker voor. We bespreken de beveiligingsmechanismen die door de uitgevers van kredietkaarten zijn ingesteld: PIN, CVC, CVS, 3D Secure,.... En wat te doen in geval van fraude?

De beveiligingsmechanismen

De veiligheid van kredietkaarten houdt ons allemaal bezig. Kredietkaarten zijn, net als alle andere betaalmiddelen, het doelwit van fraudeurs en andere hackers op het internet.  De aantrekkingskracht hiertoe wordt vermenigvuldigd omdat een kredietkaart kan worden gebruikt om online te betalen, wat zorgt voor een zekere vorm van anonimiteit voor de fraudeur. Om het hoofd te bieden aan fraudepogingen hebben de kaartuitgevers (Visa, MasterCard, Amercian Express) een hele reeks van veiligheidsmaatregelen getroffen die wij hieronder zullen bespreken.

De basis: De PIN code

Bij het aanschaffen van een kredietkaart krijgt u van de bank een vertrouwelijke PIN-code (Personal Identification Number). Dit is een code van meestal 4 cijfers, die u toegestuurd krijgt, meestal in een aparte brief. In Europa is geen enkele kredietkaart transactie mogelijk zonder deze unieke code hetgeen de veiligheid van kredietkaarten ten goede komt.

Een paar vragen over deze PIN-code:

Kan ik de PIN-code van mijn kredietkaart wijzigen?

Het is mogelijk om de PIN-code te wijzigen in de webapplicatie van uw bank of bij een geldautomaat.

Wat moet ik doen als ik mijn PIN-code ben vergeten?

Het is mogelijk om rechtstreeks bij uw bankkantoor een nieuwe pincode aan te vragen. Deze procedure kan per bank verschillen. Houd er rekening mee dat als u meer dan eens de verkeerde PIN-code gebruikt, de kaart dan automatisch wordt geblokkeerd.

Welke fundamentele voorzorgsmaatregel is zeer eenvoudig te volgen?

Bewaar de pincode (zoals bijvoorbeeld op papier) nooit op dezelfde plaats als de kredietkaart! Idealiter onthoudt u het uit het hoofd en idealiter heeft u een aparte pincode voor elke kaart, maar dit vergroot natuurlijk het risico dat u ze vergeet.

De beroemde CVC en de minder bekende CSC

Kredietkaarten zijn uitgerust met een ingebouwd beveiligingssysteem dat bekend staat als :

  • CVC = Kaartverificatiecode of
  • CSC = Kaartbeveiligingscode of
  • Visueel cryptogram

Deze 3 (Visa, Mastercard...) of 4 (American Express) cijfercode staat ergens anders op de kredietkaart dan het kaartnummer. Meestal vindt u deze code op de achterkant van de kaart.

Bij het online winkelen wordt deze code vaak gevraagd als extra authenticatie. In tegenstelling tot het kaartnummer wordt het echter niet bewaard door de verkoper. Dit is om te voorkomen dat een kwaadwillig persoon bij de verkoper uw gegevens gebruikt om een betaling te doen.

3D Secure System

Het 3D Secure systeem is een extra authenticatieproces naast de gegevens die gewoonlijk nodig zijn voor een online aankoop zoals het kaartnummer, vervaldatum en visueel cryptogram.

Wanneer uw kaart is uitgerust met het 3D Secure-systeem, wordt u doorverwezen naar de website van uw bank waar u om aanvullende informatie wordt gevraagd. De manier waarop de informatie wordt opgevraagd verschilt van bank tot bank. Dit kan zijn: het versturen van een code via sms, het gebruik van een digipass dat soms vervelend kan zijn omdat u dit doosje niet altijd bij de hand heeft (zeker op reis) of via Itsme,...

Wat moet ik doen als mijn kaart is gestolen/verloren of wanneer ik fraude vermoed?

Card Stop

Het eerste wat u moet doen: de kaart blokkeren door te bellen naar Card Stop op 070 344 344. Dit nummer is 7 dagen per week, 24 uur per dag beschikbaar is. U dient uw kaartnummer of bankrekeningnummer op te geven. U krijgt informatie over hoe u uw kaart kunt vernieuwen en een referentienummer dat door uw bank of de politie kan worden aangevraagd als u aangifte doet van diefstal.

Binnen 24 uur: aangifte doen van de diefstal of verdwijning bij de politie.

Zodra de kaart is geblokkeerd, wordt u ontheven van elke verantwoordelijkheid voor het gebruik van uw kredietkaart, maar u ontsnapt niet aan de administratieve procedures die inherent zijn aan de activering van een nieuwe kaart! Vergeet niet dat het aanvragen van een nieuwe kredietkaart soms een betaalde dienst is. Bijgevolg, als u die keuze maakt, vergelijk dan de aangeboden en betaalde diensten van de beschikbare kaarten.