MijnFinanciën.be » Betaalproducten » Zichtrekeningen

Zichtrekeningen

Waarvoor dient een zichtrekening? U heeft een zichtrekening nodig om uw dagelijkse bankverrichtingen te kunnen uitvoeren zoals aankopen in winkels of overschrijvingen en betalingen van facturen. Op zoek naar een nieuwe zichtrekening? Dan is het interessant om uw precieze behoeften te definiëren. Wat heeft u nodig? Een klassieke bankkaart, kredietkaart, beheer via een tablet applicatie of smartphone,...  MijnFinanciën.be biedt u een aantal voordelige opties aan, zowel in de diversiteit van de bijbehorende diensten als in de bijbehorende kosten.

De definitie van een zichtrekening

De zichtrekening is een bankrekening (of lopende rekening) die u dagelijks zal gebruiken. Dit type rekening is toegankelijk voor iedereen. Het moet in de eerste plaats voldoen aan alle diensten die u nodig heeft om uw geld goed te beheren. Hier is alles wat u moet weten over de zichtrekening.

De zichtrekening is een bankinstrument dat uw dagelijks leven vereenvoudigt. U kunt geld storten, opnemen en overmaken. U kunt het gebruiken om al uw inkomsten, lonen en vergoedingen te beheren.

Dankzij uw zichtrekening is het ook mogelijk op tijdelijk in een negatief saldo te gaan. Dit kan door gebruik te maken van een kasreserve, uiteraard binnen de limieten die u bij de ondertekening van uw contract met uw bank heeft vastgesteld.

Het krediet van de zichtrekening kan voor onbepaalde tijd zijn en het is aan u om te beslissen hoe snel u het wilt terugbetalen. In ruil daarvoor betaalt u debetrente over het geld dat u gebruikt, maar dat niet van u is.

De enige beperking is dat u ten minste éénmaal per jaar moet terugkeren naar het oorspronkelijke evenwicht. Bijvoorbeeld, als uw toegestane debet €3.000 is, en éénmaal per vijf jaar als het meer dan €3.000 is.

Dit wil zeggen dat de zichtrekening dus heel anders is dan de spaarrekening, die per definitie dient om te sparen. De spaarrekening wordt vaak samen met de zichtrekening aangeboden. De meerderheid van de houders van beide rekeningen zijn klanten van dezelfde bank.

En dan heb je nog de neo-banken, die beroemde online banken die vaak veel voordelen te bieden hebben.

Maar laten we ons eerst vertrouwd maken met de klassieke zichtrekening...

Online zichtrekening en klassieke zichtrekening

Kiezen tussen online of klassieke zichtrekening? We helpen u graag verder! Welke formule moet u kiezen? Hier zijn een paar onderscheidende elementen die u kunnen helpen beslissen.

Gratis

Een online zichtrekening zal meestal gratis zijn. En dat is maar normaal ook aangezien u in dit geval al uw transacties zelf uitvoert en uw bank niet de nodige infrastructuur en personeel in een lokaal kantoor hoeft op te zetten.

Door het openen van een internetrekening kan u ook profiteren van het advies van uw bank

Door het openen van een zichtrekening bij een bank kan u ten alle tijde profiteren van advies over het beheer van uw financiën, maar ook over de financiële instrumenten en producten die aan uw behoeften kunnen voldoen, ... Dit contact met een deskundige financieel adviseur vindt plaats door middel van een afspraak in een filiaal of via een speciaal voor dit doel ingerichte telefoonlijn, afhankelijk van situatie tot situatie.

De voordelen van een klassieke zichtrekening

Met een zogenaamde "klassieke" zichtrekening bent u gemachtigd om bepaalde transacties in het filiaal uit te voeren, zoals opnames en stortingen aan het loket. U kunt ook gebruik maken van extra betaalmiddelen zoals papieren overschrijvingen of cheques. Deze zogenaamde "manuele debettransacties" zijn echter gratis, maar meestal niet oneindig. Boven een bepaald aantal zullen zij extra kosten kunnen genereren.

Er zijn nog andere kleine verschillen die van bank tot bank verschillen:

  • het maximum aantal rekeninghouders of agenten,
  • de rekeningvaluta,
  • de vergoeding voor een vervangende kaart in geval van verlies of diefstal,
  • hoe de bankafschriften worden ontvangen,
  • ...

Wees voorzichtig, zelfs met een rekening dat als gratis wordt geadverteerd, kan er een vergoeding worden gevraagd!

Vergoedingen en wisselkoersprovisie voor elektronische opnames en betalingen buiten de eurozone

Geldopnames bij geldautomaten en elektronische betalingen met uw betaalkaart zijn in de Eurozone altijd gratis. Maar als u iets verder reist, worden er voor elk gebruik kosten in rekening gebracht. Ze bestaan uit een verwerkingsvergoeding (vaste vergoeding + X % van het transactiebedrag) en een wisselkoersvergoeding (X % van het transactiebedrag).

Kosten voor "handmatige" handelingen

Het principe van een online zichtrekening is om het volledige beheer uit te voeren via de ter beschikking gestelde digitale middelen, zoals de website van de bank of de app voor uw smartphone. Sommige bankinstellingen staan echter toe dat manuele verrichtingen worden uitgevoerd tegen een vergoeding per eenheid.

Enkele voorbeelden:

  • het ontvangen van rekeningafschriften per post voor X euro/verzending,
  • een papieren overschrijving voor X euro/overschrijving te produceren,
  • uitvoering van banktransacties voor X euro/transactie,
  • ...

Andere vergoedingen die variëren van zichtrekening tot zichtrekening

  • vervangende kaart (bij verlies of diefstal),
  • kaartlezer,
  • ...

Een gratis kredietkaart bij uw zichtrekening

Is een kredietkaart gratis bij het openen van een lopende rekening? Aangezien de bankkaart één van de belangrijkste instrumenten is om dagelijks met uw geld om te gaan, zal deze zonder extra kosten in uw pakket worden aangeboden.

Aan de andere kant, om een kredietkaart te hebben en te profiteren van renteloze terugbetalingsvoorwaarden, maar ook van verzekeringen en andere voordelen, zult u wel een jaarlijkse vergoeding moeten betalen. Toch bieden sommige organisaties u onder bepaalde voorwaarden (leeftijd van de houder, aantal jaarlijkse transacties, ...) een gratis Visa of MasterCard kredietkaart aan.

Wie kan een zichtrekening openen?

Elke persoon die in België woont, kan ten minste één zichtrekening openen. Banken zijn verplicht om iedereen deze basis dienstverlening aan te bieden. Het is aan hen om te beslissen over de minimumleeftijd voor het openen van een zichtrekening. In alle gevallen moeten minderjarigen worden begeleid door een ouder of een wettelijke vertegenwoordiger. De reden is dat de vader, moeder of voogd grenzen kan stellen aan het gebruik van de rekening, bijvoorbeeld om een plafond vast te stellen voor de bedragen die uit de geldautomaat moeten worden opgenomen.

Om een zichtrekening te openen, moet u naar het fysieke kantoor van de gekozen bank gaan, maar u kan ook eenvoudigweg alle stappen online doen.

Deze basis dienstverlening van de bank stelt u in staat om :

  • geld op te nemen of te storten;
  • overboekingen, doorlopende opdrachten en incasso's te doen;
  • een bankkaart te hebben;
  • ten minste 36 manuele handelingen per jaar uit te voeren;
  • een onbeperkt aantal elektronische transacties te verrichten.

De bank is niet verplicht om u te laten overschrijven.

Alle mogelijkheden worden dan rechtstreeks met de bank besproken. Deze kent dan op basis van uw persoonlijke situatie de voorwaarden toe.

Wanneer wordt er geweigerd om een zichtrekening te openen?

De bank heeft het recht om u de opening van een zichtrekening te weigeren in zeer specifieke gevallen:

  • bij het hebben van al een zichtrekening of andere rekeningen;
  • bij het verkregen hebben van een kredietovereenkomst van € 6.000;
  • in het geval te zijn zijn veroordeeld voor fraude, frauduleus faillissement, valsheid in geschrifte, schending van het vertrouwen of het witwassen van geld.

De bank beschikt over tien dagen vanaf de datum van uw aanvraag om u op de hoogte te brengen van haar weigering en tegelijkertijd de bemiddelingsdienst op de hoogte te brengen.

U moet zelf een beroep doen op de bemiddelingsdienst om u te helpen een bank te vinden die u accepteert.

Uw bankrekening openen in 3 stappen

  • Kies de organisatie die de voorwaarden biedt die het best bij uw behoeften passen en dien op die manier uw aanvraag in.
  • U zal dan uw identiteit moeten bevestigen per e-mail, per post of in een kantoor (als de door u gekozen bankinstelling een netwerk van kantoren heeft).
  • Daarna ontvangt u uw kaart en kaartlezer snel per post.
Kaart verloren of gestolen?

Bel meteen naar Card Stop op het nummer +32 (0) 70 344 344

Vanuit België : 070 344 344 (maximum 0,30 euro per minuut)
Vanuit de rest van de wereld: 00 32 70 344 344 (hier is het door de buitenlandse operator vastgestelde tarief van toepassing)

Meer info op Card Stop website.